13 de set. 2008

Reducció del trànsit sí, alternatives també...

Ja feia dies que volia parlar d'una notícia que ha creat polèmica en els darrers dies, la decisió del Jordi Hereu, l'alcalde de Barcelona, de convertir l'Avinguda Diagonal en un dels eixos cívics més importants de Barcelona. Està clar que tot el que sigui parlar de l'Eixample m'apassiona, és per això que us he posat en imatge el projecte inicial de l'Ildefons Cerdà, un enginyer català que va culminar la seva Teoria General de la Urbanització amb la creació de la seva gran obra urbanística: el "Proyecto de Reforma Interior y ENSANCHE de Barcelona", un porjecte que, deixant de banda que va ser imposat des de Madrid al 1858 perquè a Barcelona no era acceptat, està considerat mundialment com una de les planificacions urbanístiques més intel·ligents de les ciutats modernes, pauta d'estudi a mig món. A partir d'un estudi molt minuciós, Cerdà va crear una ciutat oberta i per a les persones i la seva salut, i és a partir d'aquestes premises que surten les alçades dels edificis, les amplades dels carrers i la seva jerarquització i la imatge general del conjunt, entre d'altres, que és el que podeu veure a la primera imatge.

Una de les 3 vies principals de la Barcelona de Cerdà (junt amb la Gran Via i la Meridiana), la Diagonal, talla diagonalment el districte central en dos parts i és la que, avui, és objecte de reconversió. Una remodelació íntegra de la via li farà perdre el 75% del seu trànsit rodat (absorvit per altres carrers) en favor dels vianants i el transport públic (a partir de reducció de carrils i ampliació de voreres), i permetrà la unió entre el Trambaix i el Trambesòs. L'alcalde de Barcelona recolza la tesi de connexió dels seus socis de govern (que abans rebutjava) i presentarà en els pròxims mesos els estudis que garantitzaran la viabilitat del projecte. S'ha de dir que aquesta decisió simbòlica i mediàtica s'emmarca en un canvi de model iniciat en els anys 90 de reducció del trànsit rodat, és a dir, que la solució ideal de l'alcalde no passa exactament per redistribuïr els vehïcles per l'Eixample, sinó per evitar que arribin a la trama Cerdà, intensificant les mesures (ja en vigor) per desincentivar l'ús del vehïcle privat dins la ciutat, potenciant la oferta de transport públic.

La idea és ideal, està per veure si serà viable i/o creïble, pertant per seguir disfrutant d'una ciutat ja de per sí sobredensificada, sí a les propostes de reducció del trànsit, però sí tambè a la potenciació d'alternatives.